Valthorn

Valthorn hører til messinginstrumentene. Instrumentet er utviklet fra de gamle signal- og posthorn. Det har vanligvis 3 ventiler.

Opprinnelig 'waldhorn', tysk for skogshorn. Skiller seg fra de andre ventil-instrumentene ved at det spilles med venstre hånd mens en demper lyden inne i sjallstykket med høyre. Valthornet er mest brukt i janitsjarkorps og i orkester, der det gir en rund klang som binder sammen klangen fra stryke og blåseinstrumentene.

Valthorn er et vanlig instrument i symfoniorkester, janitsjarkorps og skolekorps.

Det er morsomt å spille i korps og orkester. Du treffer andre som har samme interesse som deg, og du får mange nye venner. Flere av dem som begynner hos oss spiller allerede i korps og orkester. Ønsker du å spille i korps kan vi hjelpe deg med å få kontakt med korpset i din skolekrets.

Nedre aldersgrense: 3. klasse.