Datamusikk

Datamusikk er et komposisjonsfag med datamaskin som verktøy.
Vi sitter samlet i grupper på tvers av alder og erfaring, og arbeider med vår egen musikk på hver vår maskin. Læreren går rundt og hjelper og veileder underveis. Noen ganger presenterer vi vår musikk for de andre på gruppa, og gir hverandre tilbakemeldinger. På den måten kan nybegynnerne få tips av de gamle traverne i faget.

Nedre aldersgrense for å søke: fra 7. klasse

Om faget datamusikk

Vi arbeider hovedsakelig individuelt, men noen ganger samarbeider vi om låter og prosjekter. Vi har tidligere laget musikk til eventyrstien, danseforestillinger, filmer fra kunstfag og reklamefilm – samt laget kulturskolens egen flashmoblåt – «Flashbang»
Vi setter ingen sjangermessige begrensninger, og lar alle arbeide med det de ønsker – helt til læreren muligens prøver å sparke noen i en litt annen retning av en eller annen grunn. Dette kan for eksempel gjøres ved at det gis oppgaver som bruker spesielle teknikker eller begrensninger.
Vi har en godt utstyrt datalab med 10 macer og bruker Ableton Live Standard som plattform (DAW). Vi har en god (og stadig utvidende) samling av lyder (samples) og ulike softwareinstrumenter/effekter, i tillegg til både digitale og analoge synthesizere i fysisk format. Vi har til og med vår helt egen hjemmelagede floppysynth!
Vi flytter stort sett ikke prosjekter fram og tilbake mellom hjemme og skolen, da dette (ofte) kan være ganske tidkrevende. Likevel kan det være greit å ha med en egen minnepinne (formattert i FAT32 for kompatibilitet med både Mac og PC) til å ta med musikken sin hjem eller få tilbakemelding på musikk man har laget hjemme.
Ellers trenger man ikke ha med seg noen ting, vi har alt vi trenger. Det kan etter hvert være greit å kjøpe gode hodetelefoner, og da kan disse være greie å ta med. Noen har ulike kontrollere (Ableton Push/Launcpad/etc), og man kan gjerne ta med disse om man ønsker. Noen tar med seg egen maskin, enten på fast basis eller noen ganer. Man står da friere til å bruke andre dataprogrammer i undervisningen – det finnes nemlig et utall gode alternativer, også gratisprogrammer.
Det er ingen krav til hva man har hjemme, men skal man bli flink komponist/produsent må man bruke mye tid (som med andre instrumenter). En relativt grei datamaskin med skikkelig programvare, samt ok hodetelefoner (med flat frekvenskurve) er lurt å ha. Flere tips får man av lærer på kulturskolen.